Actualizarea planului de mobilitate sau cum se votează în doar câteva minute o strategie cu impact pe termen lung

În urmă cu doar câteva zile, Consiliul Local al Municipiului Timișoara a aprobat actualizarea Planului de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD) pentru Polul de Creștere Timișoara. Localitatea noastră, Dumbrăvița, fiind parte a acestui Pol de Creștere, este impactată de PMUD, un plan din 2015 care conturează strategii, iniţiative de politici, proiecte cheie şi priorităţi în vederea unui transport durabil, care să susţină creşterea economică durabilă, inclusiv din punct de vedere social şi al protecţiei mediului. Din păcate, Dumbrăvița nu a fost implicată în discuții pentru modificările aduse, acestea fiind aprobate într-o ședință fulger, de doar câteva minute.Planul de Mobilitate Urbana Durabilă (PMUD) este extrem de cuprinzător, analizând și oferind soluții pentru infrastructura rutieră, transportul public, de marfă sau nemotorizat, managementul traficului, siguranța și multe altele.

Un prim subiect din PMUD, la care și doresc să mă opresc astăzi, este cel al pistelor de biciclete. Așa cum se poate observa în prima imagine, sunt prevăzute două căi de legătură cu Timișoara, cea existentă pe Calea Sever Bocu (Lipovei) și una propusă pe Calea Aradului. Acestea două ar trebui sa preia traficul velo din localitatea noastră.Cea de pe Calea Aradului ar deservi zona de Vest a Dumbrăviței, o zonă extrem de întinsă și deficitară în clipa de față din punct de vedere al infrastructurii rutiere, dar mai ales din lipsa unui plan concret de stimulare a mobilității pe bicicletă. Pentru cea de pe Calea Sever Bocu așteptările ar fi fost ca drumul principal care traversează localitatea noastră (DJ 691) să fie proiectat în extindere cu piste, dar acestea nu există în proiect și, implicit, nu vor fi realizate. Chiar PMUD-ul prevede doar o pistă de biciclete pe raza Dumbrăviței, cu scop de agrement, cu traseu pe la liziera pădurii și pe la lac, așa cum se vede în a doua imagine. Practic segmentul de navetă pe bicicletă este lăsat complet pe dinafară.Din păcate, toate aceste aspecte ne arată că suntem încă foarte departe de ziua în care bicicleta să poată fi pentru dumbrăvițeni o soluție confortabilă și sigură pentru deplasarea în scop de navetă sau de agrement spre Timișoara. Avem nevoie nu doar de un plan local, în interiorul localității, ci și de implementarea soluțiilor de interconectare la nivelul municipiului.

Dumbrăvița are nevoie și merită planuri serioase, fundamentate științific pe studii și modele matematice. Mobilitatea din Dumbrăvița este o prioritate pentru mine și are nevoie de specialiști pe bune, nu de proiecte făcute pe genunchi, de concursuri de soluții, dezbateri și transparență. Acolo unde există infrastructură ea trebuie adaptată în funcție de posibilități (extindere, limitare de viteză, sensuri unice), iar unde urmează să se construiască să fie planificată corespunzător. Pentru noi Dumbrăvița merită un nou început!